Ustalanie celów jest kluczem do sukcesu, zarówno w kontekście rozwoju osobistego, jak celów biznesowych. Metoda SMART pozwala efektywnie wykreować przyszłość projektu poprzez precyzyjne ustalenie warunków do spełnienia. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest metoda SMART i jak ją stosować oraz podamy przykłady prawidłowego ułożenia celów, stosując tę technikę.
Metoda SMART — co to jest? Definicja
Metoda SMART to narzędzie, które stosuje się do efektywnego ustalania celów. Zostało stworzone z jako odpowiedź na wymagania stawiane we współczesnym świecie. Pozwala na realizację planów i pomiar efektów pracy. Nazwa SMART to akronim od angielskich nazw pięciu poszczególnych cech, jakimi powinien charakteryzować się ułożony cel. Przyjrzymy się dokładnie każdej z nich.
S — Specific (konkretny)
Cel musi być konkretnie zdefiniowany. Im bardziej precyzyjnie jesteś w stanie określić zadanie do wykonania, tym lepiej będziesz mógł go ocenić. Wyeliminowanie dwuznaczności, sprawi, że obiektywnie podejdziesz do tego czy udało Ci się zrealizować cel.
M — Measurable (mierzalny)
Istotą ustalania celów, jest to, aby można było zmierzyć efekty Twojej pracy. Jeśli nie ma możliwości, aby można było to zrobić, musisz przedefiniować cel. Najlepiej w taki sposób, aby można było ocenić go w sposób jednoznaczny, bez żadnych niejasności.
A — Achievable (osiągalny)
Kolejnym ważnym elementem jest osiągalność celu. Musi być możliwy do spełnienia. Zwróć uwagę na dostępne zasoby oraz sytuację i okoliczności, w jakich będziesz pracować. Tym samym zapobiegniesz rozczarowaniom, kiedy to nie uda się osiągnąć nierealnego celu.
R — Relevant (realistyczny)
Weź pod uwagę, czy cel jest istotny w kontekście głównego celu. Nie poświęcaj uwagi, tematom, które się z nim nie pokrywają.
T — Time-bound (ograniczony czasowo)
Wyraźnie określ termin wykonania. Deadline pozwala na utrzymanie tempa pracy i z większym prawdopodobieństwem zrealizujesz cel. Dodatkowo rozpisz sobie harmonogram na cały okres, dzięki czemu nie będziesz musiał nadrabiać, tuż przed samym terminem.
Metoda SMART — przykład
Załóżmy, że chciałbyś nauczyć się języka angielskiego. Jak sprecyzować ten cel odnosząc się do każdego z podpunktów?
Masz konkretnie określony poziom, jakiego chciałbyś się nauczyć.
Jesteś w stanie zmierzyć osiągnięcie celu, dzięki egzaminowi.
Dzięki odpowiednim materiałom takim jak kursy, książki czy aplikacje możesz nauczyć się języka na tym poziomie i podejść do egzaminu.
Jeśli Twój główny cel (np. Zostania tłumaczem) wymaga od Ciebie nauki języka, osiągniecie poziomu A1, zdecydowanie jest kompatybilne z ogólnym założeniem.
Masz 3 miesiące, aby nauczyć się języka na poziomie A1. Rozpisujesz harmonogram nauki, tak aby podejść do egzaminu w tym czasie.
Jakie korzyści daje metoda SMART?
Dlaczego metoda SMART jest tak skuteczna? Dlaczego warto z niej korzystać? Głównym założeniem jest stworzenie celu, który z jak największym prawdopodobieństwem zostanie osiągnięty. Konkretne i mierzalne cele można łatwo ocenić i wprowadzić poprawki w razie, gdyby coś poszło nie tak. Łatwiej jest zorganizować pracę i ustalić priorytety. Wprowadzony harmonogram działań pozwala na sprawne zarządzanie pracą i ogranicza opóźnienia.
Ważnym elementem jest utrzymanie motywacji. Dokumentując proces realizacji celu, zobaczysz efekty pracy już na początkowym etapie. Wiesz dokładnie kiedy i co masz osiągnąć, dzięki czemu unikniesz zniechęcenia. Mierzalny efekt na końcu pozwoli obiektywnie ocenić czy udało się spełnić wprowadzone założenia.
Ściągnij darmowy ebook o realizacji celów, razem z arkuszem, na którym zapiszesz metodą SMART swój cel i będziesz mógł śledzić postępy!
DARMOWY Ebook "Motywacja do działania - Jak skutecznie realizować cele" oraz arkusz "Mój Cel".
Największą korzyścią jest to, że narzędzia takie jak SMART, dzięki swej prostocie pozwalają w szybki i sprawny sposób ułożyć plan i zmotywować do działania. Jeśli czujesz, że jest to metoda dla Ciebie, to możesz rozwinąć 5 elementów na 7 i skorzystać z techniki SMARTER.
Metoda SMARTER — wersja rozbudowana
Do standardowej metody SMART można dorzucić dodatkowe dwa aspekty, które razem tworzą technikę SMARTER. Głównym ich celem jest utrzymanie motywacji i popychanie Cię do systematycznej pracy.
E — excited (ekscytujący)
Cel powinien dawać Ci energię do działania. Ważne, abyś czuł, że szczerze pragniesz osiągnąć to co sobie założyłeś. Niech do celu prowadzi Cię energia do działania i pasja.
R — recorded (zapisany)
Polega to na zapisaniu wszystkiego, co dotychczas ustaliłeś. Pozwoli to na zapamiętanie wytycznych i nie wykroczysz poza ramy planu. Badania dowodzą, że lepiej zapamiętujemy to co zapiszemy oraz czujemy się bardziej zobligowani do wykonania zadania.
Podsumowanie
Metoda SMART oraz SMARTER to narzędzia do efektywnej pracy. Ustal cel, który będziesz mógł bez problemu ocenić i zmierzyć jego efekty. Termin realizacji pozwoli Ci na rozpisanie harmonogramu i zmotywuje Cię do systematycznej pracy. Sprawdź dostępne zasoby i warunki, a Twój cel będzie realistyczny i możliwy do osiągnięcia. Jeśli będziesz szczerze zafascynowany, sama droga będzie dla Ciebie przyjemna. Pomyśl o wszystkim, czego chciałeś dokonać i zapisz te pomysły. Z czasem do nich wrócisz i dzięki technice SMART, rozpoczniesz ich realizację.